Login

Zveřejněno v Jeseníky

Rejvíz-Kazatelny

pondělí, 05 leden 2015 11:47 Napsal(a)
Rejvíz - louky Rejvíz - louky

Rejvíz - malá kouzelná osada ležící v nadmořské výšce 750 m. V zimě je ideálním výchozím místem pro běžkaře, její okolí s minimálním převýšením mohu využít i ti, kteří mají "problém" se sjezdy kopečků.  Ale ani v případě, že zima nepřeje bílé stopě, nemusíte být zklamaní. Můžete se nechat unášet kouzlem okolní přírody.

Zatím co inverze trápila většinu měst, Rejvíz se topil v paprscích slunce. Děda mráz nešetřil, obalil vše co mohl do bílého zlata. Zima v Jeseníkách běžkařům moc nepřála, a tak jsme vyrazili na "přechod" Kazatelen.

Vycházíme z parkoviště před stejnojmenným penzionem Rejvíz směrem k Mechovému jezírku, ale tam nejdeme. Uděláme okruh přes Kazatelny po Opavské cestě přes Starý Rejvíz zpět do výchozího bodu. Trasa je nenáročná z části vede po turisticky značeném chodníku a z části neznačenou cestou. Jdeme po cestě vedoucí k jezírku a po asi půl kilometru se žlutá turistická značka se stáčí vlevo do lesa. Procházíme přeš rašeliniště k Bublavému pramenu, zde je krytý stůl a studánka. Dál vede značka několik metrů asfaltovou silní a pak opět lesem. Trasa mírně stoupá. Jediné prudší stoupání je před Kazatelnami, ale jen pár metrů. Rok od roku jsou stromy na Kazatelnách vyšší a tak je rozhled čím dál tím omezenější. Přesto stojí za návštěvu.

Z Kazatelen sestupujeme k mostu přes Černou Opavu, turistická značka dál pokračuje vpravo po asfaltu ke Kristovu loučení a pak dál pod Orlík. My však jdeme po směru toku k místu zvanému "Most přes Černou Opavu". Když se vydáte vpravo po turistické značce po pár metrech uvidíte po levé straně pietní místo - Ruský hřbitov.

Od mostu Přes Černou Opavu můžete pokračovat několika směry, buď se vydáte vlevo přes most dál po asfaltové silnici až na Starý Rejvíz, nebo můžete z tohoto směru na další křižovatce uhnout vlevo do mírného kopečka směrem k Bublavému prameni a přes rašeliniště (původní cestou) zpět na Rejvíz. Další možností je pokračovat dál kolem řeky až k rozcestníku "U první pily" a opět přes Starý Rejvíz zpět. Když nejste vázání na auto můžete vybírat z dalších směrů (Drakov, Horní Údolí, obec Mnichov).

Soubor trasy ve formátu GPX

Dostupné soubory:
Rejvíz-Kazatelny-Rejvíz OBLÍBENÉ
(0 hlasů)

Datum 2015-02-27 Velikost souboru 600.41 KB Stáhnout 439 Stáhnout

Pár informací
Rejvíz je nejkouzelnější lokalitou Jeseníků a díky své poloze i skvělým výchozím místem. Můžete vyrazit pěšky, na kole, nebo běžkách. Horská osada čítá asi 75 stálých obyvatel. Rejvízem začíná nejrozsáhlejší souvislý lestní komplex v Jeseníkách. Švýcárna a Pradě jsou vzdáleny asi 15km, můžete k ním vyrazit jak na kole, běžkách tak i pěšky. Nedaleké Velké mechové jezírko patří k nejnavštěvovanějším místům Jeseníků. Přírodní rezervace Rejvíz je největším moravským rašeliništěm o rozloze 396,63 ha.

Rezervace je největším komplexem vrchovištního rašeliniště, podmáčených smrčin a rašelinných luk na Moravě. Díky vysoké hladině spodní vody je srdce rezervace bezlesé, tvoří jej aktivní rašeliniště. Malé mechové jezírko je v současné době zarostlé, obklopené neprostupným porostem borovice blatky. V rašelinných porostech nalezneme i břízu karpatskou a smrk ztepilý. Bylinný porost je tvořen blatnicí bahenní, rosnatkou okrouhlolistou, dominantou otevřených rašelinišť je suchopýr pochvatý. Hojně jsou zastoupeny rojovník bahenní, kyhanka sivolistá, klikva bahenní a vlochyně bahenní. Rašelinná smrčina a blatové bory tvoří ekosystém, který je téměř bez podrostu cévnatých rostlin. Převažují v něm mechy a rašeliníky. U četných bahenních pramenišť nalezneme blatouchy, škardu bahenní, kýchavici bílou a další. Pro zdejší biotop je charakteristické jeho ovlivnění všude přítomnou vodou, a tak na loukách lze nalézt celou radu vzácných druhů. Jmenujme alespoň prstnatec májový, prstnatec Fuchsův, bazanovec kytkokvětý, kamzičník rakouský, ostřice, mečík střecholistý, korálice trojklanná a další. Rovněž živočišní svět je vcelku bohatý. Žijí zde netopýry severští, vyskytuje se zde šídlo rašelinné, lesklice arktická. Zalétá sem čáp černý, hnízdí zde spousta ptáků. V tůňkách nalezneme čolka karpatského, čolka horského a celou řadu dalších obojživelníků.

U Starého Rejvízu se nachází poutní místo s ve skále vytesaným oltářem - Panny Marie Lurdské. Poutní místo vzniklo v roce 1908 ke stému výročí založení kostela na Rejvízu.

Dalším místem, které stojí za návštěvu je zřícenina hradu Koberštejn. Od něj vede k Opavské lovecké chatě u Černé Opavy Jelení cesta. Můžete tak uzavřít okruh z Rejvízu na Koberštejn a zpátky.

Galerie

Naposledy změněno pondělí, 02 březen 2015 12:12
Číst 1205 krát
Ohodnotit tuto položku
(1 Hlasovat)

Zanechat komentář

Ujistěte se, že zadáte požadované informace, tam kde je vyznačeno (*). Kód HTML není povolen.